Rinkodara internete: kaip prakalbinti „nebylį“? (I dalis)

(nuotr. fromdusktilldon.wordpress.com)

(nuotr. fromdusktilldon.wordpress.com)

Cha! Norit valdyti informaciją apie savo įmonę? Ne taip ir paprasta, nebent taikysite V. Putino metodus ir sukursite savo internetą, atsiribosite nuo kitų šalių. O iš tikro, tai jūsų tikslas yra ne užčiaupti blogus atsiliepimus, o pradėti veikti teisingai ir kurti teigiamus atsiliepimus. Prakalbinkit tuos, kurie jau džiaugiasi jūsų paslaugomis!

Efektyviausia rinkodara? Taip, ją pažįstu!

Iš lūpų į lūpas rinkodara ypač veiksminga ir yra ypač aktuali sferose, kurios susijusios su asmens sveikata ir kai kuriais asmeniui jautriais duomenimis. Teisės moksluose jautrių duomenų sąvokoje įtraukiama: rasė, religija, etninė kilmė, politinės, religinės ar filosofinės pažiūros. Priklausymas profesinėms sąjungoms. Duomenys apie asmens sveikatą ir intymų gyvenimą. Tai reiškia, kad politinę partiją renkame pamatę reklamą ar perskaitę straipsnį naujienų portale, tačiau vis tiek atsižvelgiame į kaimyno nuomonę, paklausę „Už ką balsuosi?“, o kaimynas juk matė tą pačią reklamą. Na, o intymias ir sveikatos prekes (kremai, vitaminai, kontraceptikai) perkame paklausus draugės (-o), paskaičius sveikatos portale ar super mamų forume.

43% klientų yra linkę pirkti prekę, kai apie ją perskaito socialiniuose tinkluose (duom. Nielsen). Ir net 92% žmonių pasitiki draugų ir šeimos rekomendacijomis, kad ir kokia forma pateikiamos šios rekomendacijos (realybėje, socialiniuose tinkluose ir kt.). O lyginant rinkodarą iš lūpų į lūpas ir mokamą tradicinę ar socialinių tinklų reklamą, efektyvumo skirtumas vis dar labai ryškus. Žmonės supranta, jog už reklamą yra mokami pinigai, todėl ja gerokai mažiau pasitiki, nei kitų rekomendacijomis. O tai natūralu. Žmonės, kurie mėgsta jūsų prekę ir savo noru skleidžia informaciją, bei rekomenduoja kitiems, vadinami socialiniai ambasadoriai. Teigiamus atsiliepimus ir rekomendacijas vis labiau vertina ir paieškos sistemos, tą supranta ir SEO specialistai.

Ir visgi skamba įdomiai, bet veikiausiai galvojate kaip rasti ir sukurti socialinius ambasadorius? Išskiriami trys būdai kaip pasiekti rinkodarą iš lūpų į lūpas:

  1. Sukurti tvirtus pagrindus šiai rinkodarai (pvz. didelis pasitenkinimas, pasitikėjimas ir prieraišumas prie jūsų prekės ženklo).
  2. Netiesioginė socialinių ambasadorių kontrolė (pvz. narystės klubai, bendruomenės).
  3. Tiesioginė socialinių ambasadorių kontrolė (pvz. apmokami agentai, „draugų draugai“ schemos).

Kita vertus pagal žurnalą „Advertising Research“, net 75% rekomendacijų iš lūpų į lūpas suveikia bendraujant gyvai, 15% bendraujant telefonu ir tik 10% internetu.

Pažiūrėkime ką rašo išmintingoji, bet ne visada teisi teta WikiPedia. Iš lūpų į lūpas rinkodara internete vyksta dėl:

  • Prekinio ženklo amžiaus rinkoje.
  • Produkto ar paslaugos sudėtingumas (lyginant su konkurentais).
  • Žinios apie gamintoją.
  • Diferenciacija.
  • Prekės aktualumas plačiai auditorijai.
  • Aukščiausios kokybės prekė.
  • Žinomumas.
  • Sukelia susijaudinimo jausmą, efektą.
  • Pasitenkinimas (preke ar paslauga).
  • Dalyvavimas (pvz. su prekės ženklu susijusiame renginyje).
  • Kitos priežastys.

Išvada – žmonės mielai dalinasi informacija apie prekę, paslaugą, kai ji išskirtinė, kokybišką, artima žmogui ar plačiai visuomenei. Taip pat įtraukianti paslauga.

Kuris Lietuvos naujienų portalas meluoja?

Meluojame ko ne visi, jei kalbame apie žmones. Atlikti tyrimai Amerikoje byloja, kad žmogus per 10 min. pokalbį sumeluoja maždaug tris kartus. Bet ši statistika nėra tokia kraupi, kaip atrodo. Tai įskaičiuotas ir tiesos pagražinimas, norint geriau pasirodyti prieš kitus. Ir tai vysta nuolat, labai natūraliai. Kitaip tariant – baltas melas ar tiesos pagražinimas. Tačiau kiek rimtesnis melas taip pat yra gana dažnas reiškinys žmonių bendravime. Paskaičiuota, kad vyrai meluoja maždaug 6 kartus per dieną savo partnerei ar bendradarbiams, o moterys tuo tarpu 3 kartus (DatabaseRecords.com, Newsweek duomenys). Kaip viename lietuviškame seriale buvo sakoma – „Moterys meluoja geriau, bet vyrai dažniau.“?

Tendencingi portalai?

Viešoje erdvėje kartais galima išgirsti kalbų, kad kuris nors naujienų portalas palaiko konkrečias politines pažiūras. O gal net meluoja ir intriguoja portalo skaitytojus? Remia partiją? O kitą menkiną? Tikroji žiniasklaidos paskirtis šviesti visuomenę ir informuoti apie svarbiausius faktinius įvykius. Deja kaip ir visur gyvenime, nėra nieko idealaus. Žiniasklaida, kaip ir bet kuris žmogus turi savo interesus. Tad norom, nenorom visuose portaluose galime aptikti kryptingą nuomonę bent keliais klausimais.

Kuris portalas meluoja? Delfi, 15min, Lrytas, Balsas, VŽ, Alfa?.. Kas?

Faktas – visi portalai turi savo interesus. Bet kaip žinoti, kur teisinga informacija? O gal kažkuris portalas meluoja. Vienintelis tiesos kelias – griežtas maksimalizmas. Viskas arba nieko! Toks teisingas atsakymas. Reikia skaityti arba visus portalus arba nė vieno, kitaip pasigausite tendencingą nuomonę. Tas pats yra ir TV žiniasklaidos rinkoje ar popierinėje spaudoje. Žiniasklaida taip pat puiki priemonė visuomenei sudaryti nuomonę apie konkretų prekinį ženklą (taip pat vykdyti seo paslaugas). Iškelti ir išaukštinti, o galbūt susmukdyti konkurentus? Formuokite savo nuomonę patys!

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Šis portalas palaiko/neigia kurią nors politinę/verslo pusę?

Skaičiai byloja konkurencinį pranašumą

Lietuvoje veikiantys naujienų portalai, smarkiai konkuruoja tarpusavyje. Dažniausiai dėl statistikos, kuri tiesiogiai įtakoja reklamos pardavimus ir įmonės pajamas. Pastaruosius kelerius metus ši kova dar labiau paaštrėjo. Naudojamos vis gudresnės priemonės statistikai pakelti. Kita vertus, tai buvo daroma ko ne nuo portalų įkūrimo pradžios. Tiesiog vieni tai suprato ir rado galimybių anksčiau, o kiti gerokai vėliau. Na, tarkime Lrytas.lt įsisavino kompiuterijos forumą (dabar Forum.Lrytas.lt), o Vz.lt dar pakankamai neseniai rado tokią galimybę ir pasikišo po savimi Rekvizitai.lt portalą (dabar Rekvizitai.Vz.lt). Tačiau turime Lietuvoje tokių portalų, kurie iki šiol dar neigiamai vertina tokią prisijungimo koncepciją, tačiau skaičiai rodo, kad dėl to tik pralošiama konkurencinė kova. O iš tikro be reikalo, nes tinkama integracija padeda bendram portalo žinomumui, straipsnių perskaitymui ir lankytojų lojalumui.

Lietuvos interneto portalų statistikos monitoringą atlieka Gemius Audience (www.audience.lt).

Interneto portalai Lietuvoje

Interneto portalai Lietuvoje (Gemius Audience duom.)

Technologijų pritaikymas versle – eikime teisingu keliu

Šiandien, asmeninis gyvenimas ir darbas, beveik neįsivaizduojamas be naujausių technologijų. Jei ne kompiuteris, tai telefonas. Jei ne pastarasis, tai bent jau šaldytuvas, automobilis ar kt. Klausimas – technologijos palengvina ar apsunkina gyvenimą ir darbą? Turbūt dauguma iškart savyje atsakėte, kad tikrai palengvina. Jau vien bendravimas nuotoliniu būdu, greitas informacijos perdavimas, lengvesnis susisiekimas.

Technologijos palengvina darbą tuo atveju, jei tai tinkamai pritaikoma. Pradėsime nuo pavyzdžio. Pusmetis atgal. Veiksmas vyksta kirpykloje. Kirpėja, kaip visuomet bendraujanti ir mėgstanti išsipasakoti kas naujo. Šį kartą ne tokios džiugios nuotaikos. Kirpėja guodėsi, kaip tuoj už savaitės, jų kirpykloje, įmonės vadovai įstatys vaizdo kameras. Krūvos nepatenkintų klausimų ir nusiskundimų nuo „Kam to reikia?“ iki „Kaip mums dabar jaustis?“ ir net teiginių „Keisiu darbą!“. Fiksuokime faktą, kad iki tol kirpykla veikė puikiai, kirpėjos dirbo tai didesniu, tai mažesniu tempu (natūralu). Kirpykla ir visas kirpyklų tinklas dirbo visiškai pelningai. Interpretuokime, koks galėjo būti vadovų mąstymas? Darbas vyks našiau, uždirbsime daugiau pinigų, viskas bus puiku. O darbuotojai tiesiog pripras.

Gyvenimo svarstyklės

Gyvenimo svarstyklės (nuotr. www.astrodoyna.com)

Matyt, kažkur gyvenime yra lygybė ir pusiausvyra. Jei taip puikiai sekasi „verslauti“, tai gal yra kitur problemų? O problemų pasirodo savininkai iš ties turi. Rezultatas – po pusmečio keli darbuotojai pakeitė darbą, jų vietoje dabar dirba neprofesionalūs nauji darbuotojai. Išlikę darbuotojai sąmoningai nesivargina pridengti trūkstamo etato darbų ir aiškiai tą išreiškia savininkams. Ir dabar jau girdimos naujos frazės iš kirpėjos, kita svarstyklių atsvaros pusė – „Savininkai man guodžiasi, kad jų vienas vaikas serga autizmu, kitam širdies ligos, o trečiam dar kitokios problemos. O man tai visiškai vienodai ir nebereaguoju į jos rūpesčius kaip anksčiau.“. Nekaltinkime šioje situacijoje kirpėjos. Žmogiškumas turi būti iš abiejų pusių. Užuot ką nors kaltinę, geriau pasimokykime.

Kas čia įvyko? Vadovai parodė nepasitikėjimą ilgaamžiais ir lojaliais darbuotojais. Gavo priešingą finansinį efektą ir darbuotojų trūkumą.

Ką iš to galime išmokti? Priimant sprendimus, pravartu atsižvelgti ir į darbuotojus, kuriuos tiesiogiai veikia šios naujovės. Juo labiau, kad iš tos pačios kirpėjos nuskambėjo protingi žodžiai „Užuot įstatę kameras, galėjo supirkti kondocionierius.“. O vasara ten iš ties karšta, skundžiasi ir klientai.

Nesvarbu ar tai būtų svetainių kūrimas, kurią naudos jūsų klientai ar vaizdo kameros ir kirpyklos darbuotojai, technologijos turi palengvinti darbą, o ne sukelti psichologinį stresą ir įstatyti į griežtus rėmus. Jei bandysite tiek fiziškai, tiek technologiškai sekti kiekvieną darbuotojų žingsnį, pasieksite neigiamo rezultato. Darbuotojai turi būti laikomi gana abstrakčiuose rėmuosi, o sėkmingus rezultatus reikia siekti kūrybiškomis, inovatyviomis užduotimis. Kaip tai įgyvendinti? Jūs įmonės vadovas? Tai Jūsų darbas. Galvokite!

Kaip gauti daugiau klientų odontologijos klinikai?

Pastaraisiais metais odontologijos klinikų Vilniuje ir visoje Lietuvoje vis daugėja. Ar tai įtakoja naujai mokslus baigiantys odontologai? Ekonominė šalies padėtis? Vis geresnės sąlygos verslui? Faktorių gali būti daug ir įvairių. Kaip pavyzdys vien Vilniuje pagal Statistikos departamento duomenis 2012 metais buvo daugiau nei 300 privačių odontologijos klinikų ir dantų gydymo įstaigų. Atrodo kur tiek daug odontologijos klnikų Vilniuje?

Iš ties nemažai odontologijos klinikų Lietuvos sostinėje, tačiau kaip verstis, išsisukti ir sulaukti naujų klientų? Odontologijos klinika Vilniuje turi puikias ir realias galimybes vystyti savo veiklą internete, bei susirasti naujų klientų. Tiesiog reikia pasirinkti tinkamą IT ir rinkodaros specialistą, partnerį. Visgi kokios tai priemonės, kaip ir kodėl jos veikia?

Privačios odontologijos klinikos Vilniuje

1. Pradėkime nuo pačios Jūsų interneto svetainės. Jeigu į jūsų svetainę per mėnesį užsuka tarkime 100 lankytojų, bet iš jos gaunate vos vieną klientą, tai jūsų konversijos reitingas yra 1%. Geros odontologijos klinikų svetainės sugeba pasiekti net iki 3% konversijos balo. Vadinasi, jei Jūsų svetainė iki šiol Jums atnešdavo po 10 klientų per mėnesį, tai sutvarkius ją, gausite tris kartus didesnį klientų skaičių. Kas yra toji gera svetainė? Svetainėje turite perteikti tik esminę, svarbiausią informaciją. Jokios perteklinės informacijos. Tada turite pradėti galvoti kas svarbu Jūsų klientams, kad pasirinktų būtent Jūsų odontologijos kliniką? Atsiliepimai iš kitų, įtraukiantys straipsniai, nuotraukos prieš ir po suteiktų odontologijos paslaugų? Visi šie ir dar daugiau egzistuojančių faktorių yra svarbūs. Ne mažiau svarbu ir juos tinkamai pateikti – tinklapio struktūra, vizualinė išraiška, svarbiausių dalių išskyrimas.

2. Reklama už paspaudimus (Pay-Per-Click). Yra keturi pagrindiniai lankytojų srautų pirkimo principai – statinė reklama kokiame nors specializuotame odontologijos ar sveikatos portale (veikiausiai bus brangu), reklama už parodymus portaluose (dažniau įvaizdžiui stiprinti, o ne greitam klientų skaičiui padidinti), reklama už konversijas (efektyvu, tačiau sunkiau įgyvendinama, brangiau ir kartais tiesiog neveikia, jei nustatoma per maža kaina) ir galiausiai reklama už paspaudimus. Reklama už paspaudimus yra viena efektyviausių priemonių. Didieji šalies portalai dažniausiai tokios reklamos neparduoda už paspaudimus, o tik už parodymus. Viena efektyviausių priemonių yra Google AdWords rinkodara. Tai Jūsų paslaugos rodymas tarp Google paieškos sistemos rezultatų arba GDN tinkle (Google Display Network). Tai efektyvu, nes Jūsų paslaugos pasiūlymas rodomas tik tiems lankytojams, kurie būtent tuo metu ieško paslaugos, o ne masei žmonių, kaip pavyzdžiui patalpinus brangią statinės pozicijos reklamą į didelį šalies portalą.

3. SEO paslaugos, vietinis optimizavimas paieškos sistemoms. Administurojant Google AdWords reklamą ar atliekant SEO paslaugas, nemažai IT ir rinkodaros įmonių mano, jog perka ar optimizuoja svetainę tikslinei auditorijai. Tačiau dažnai daroma esminė klaida, raktažodžiai nėra tokie jau tiksliniai. Bendrai raktažodžius galima išskirti į tris kategorijas – vietinis, globalus ir profesinis. Užbėgant už akių klausimams, pateiksime pavyzdį. Vietinis – „odontologijos klinika Vilniuje“ (Paiešką atlieka tik Vilniuje gyvenantys ir visiškai potencialūs klientai), globalus „odontologijos paslaugos“ (Tokį raktažodį gali suvesti bet kas iš Lietuvos), profesinis „endodontologas“ (Ar paprasti žmonės bent žino tokią profesiją? Veikiausiai ne ir tokią paieška dažniau atlieka odontologijos studentai ar odontologai). Vietinis optimizavimas paieškos sistemoms pritraukia vietinius potencialius ir esamus klientus, tačiau kitų taip pat nereiktų visiškai atsisakyti.

4. Globalus SEO. Raktažodžių iškėlimas Google paieškos sistemoje pagal globalesnius raktažodžius, Jūsų odontologijos klinikos paslaugoms. Tiesa ta, kad ir patys vilniečiai atlieka paieškas „odontologijos paslaugos“, bet tuo pat metu juk galite pritraukti ir lankytoją, kuris atvažiuos ir iš kito Lietuvos galo būtent pas jus tvarkyti danties. Kaip tai gali įvykti? Dažniau tai įvykta dėl teigiamų atsiliepimų ir tinkamos Jūsų interneto svetainės (žr. 1 ir 5 punktus).

5. Iš lūpų į lūpas, teigiami atsiliepimai. Vienas efektyviausių būtų pritraukti naujų klientų – „Laba diena. Man draugė rekomendavo jūsų odontogijos kliniką Vilniuje, nes tvarkote kokybiškai, o kaina optimali. Kada galėčiau užsirašyti konsultacijai pas odontologą?“. Kitų atsiliepimai turi stiprią rinkodaros galią.

6. Pakartotinė rinkodara (retargeting, remarketing). Tai rinkodaros būdas, kai reklama rodoma žmonėms, kurie jau anksčiau buvo Jūsų interneto svetainėje, paspaudė ant Jūsų reklamos internete ar naudojosi odontologijos paslaugomis.

7. Socialinė rinkodara (Social Media Marketing). Rinkodara, kurios metu įtraukiami socialiniai veiksniai ir faktoriai. Šiai rinkodarai dažnu atveju pasitelkiami socialiniai tinklai, kaip antai „facebook“.

Ir nepamirškime, kad geri rinkodaros specialistai, ne tik aklai paleidžia rinkodaros žinutes ir tinklinę komunikaciją, bet ir seka media kanalus, vertina kas mažiau, o kas daugiau efektyvu. Juk kiekviena investicija yra su viltimi į kuo didesnę gražą – ROI (angl. Return On Investment).